19 July 2011

mengubat hati yang sakit

dapat idea nak buat entry ni time aku dok kat bilik rawatan tadi, ada sorang makcik tu tengah sakit2 bila luka dikaki dia tengah dicuci. Lepas dah abih semua, ada sorang staff tanya dia, "Makcik sakit lagi ke?, Sakit kat mana makcik?....makcik tu dengan selamba cakap "Makcik sakit hati"(sambil gelak2)..
pastu staff tu cakap "kalau makcik sakit kat tempat luka kami boleh la tolong, tapi kalau sakit hati, tak dapekla den nak tolong"  .... tengok makcik tu yang tengah sakit teruk pun boleh buat lawak tau...so ingatan untuk diri sendiri juga kepada yang lain, jangan merungut kalau sakit sikit2, ada lagi orang yang lebih teruk dari kita tau..jadi bersabar la :)

Ok bagaimana nak mengubat hati yang sakit akibat dilukai??
ni aku nak share sedikit tips:

1. Bertenanglah - try relax, jangan pikir untuk buat apa2 tindakan yang bodoh seperti bunuh diri ke, telan panadol ke, lukakan diri ke...no no yang tu semua jangan buat, sebab cuma merosakkan diri sendiri je.

2. Mengadu - Pertama sekali mengadulah kepada ALLAH sebab ALLAH takkan pernah jemu mendengar pengaduan kita, mengadulah kepada insan yang terdekat dengan kita seperti family ataupun kawan karib. Jangan dipendam hati yang luka tu, kelak dikhuatiri semakin melarat.

3. Cuba Lupakan Kisah Yang Melukakan Hati Tu - Ok yang ni kalau terus boleh buat, tu kiranya tipu la tu. Mesti la sedikit sebanyak sesekali kita terkenang jugak kan. So tu aku type kat situ "CUBA" maksudnya slow2 la lupakan jangan plak dok asyik terkenangkan kisah2 manis bersama sidia plak ...kalau camtu memang haru la (contoh untuk yang putus kasih la)

4. Menangis la - menangisla kalau itu memang membuatkan hati sedikit terubat, tak salah menangis asalkan jangan berlebih lebihan ok. Bukan apa kesihatan mata kita kena jaga tau, takut kang jadi cam cite "Kassim Selamat" nanti. bahaya2 jangan sampai camtu kot no 

5. Jangan Dengar Lagu2 Cinta Yang Sedih-Sedih Ok -Haa yang ni paling pantang, dah dikecewakan jangan la dok layan lagu tangkap leleh tu, kang memang confirm la meneleh2 la airmata tu babe. So cuba time putus cinta tu, selain dari dengar zikir2 pengubat hati, boleh jugak dengar lagu "so what" by pink ke then lagu "im a big big girl in the big big world is not the big big thing if u leave me" haa kan aku dah nyanyi..:)

6. Menerima Dengan Hati Yang Redha - Fikirkan yang dia memang bukan yang terbaik untuk kita, ada lagi yang lebih baik untuk kita yang ALLAH dah tentukan untuk kita. Pastinya yang tu lebih baik dari dia yang mengecewakan hati kita sekarang ni.

4 comments:

6 orang doakan iyan shazlind jadi slim dan sehat :) terima kasih ya semua...:)