11 July 2011

Manis tak kencing korang?

cam pelik je soalan tu kan...camna nak check manis ke tak? jangan dok pi rasa plak eh, satgi kang lain plak jadinya, tapi aku pernah terbaca yang kat China diaorang ada kaedah perubatan yang gunakan air kencing manusia tau untuk ubatkan orang, kena minum tau air kencing tu... Pastu ada jugak kaedah perubatan yang rendam telur ayam dalam air kencing kanak2 lelaki...pastu telur tu akan dimakan lepas beberapa lama terendam...hish tak dapat aku bayangkan..serius kembang tekak aku bila tengok gambar telur tu...tak ingat dah pasal telur terendam kat air kencing ni aku baca kat belog sapa ntah..

Ok berbalik kepada tajuk semula, Manis tak kencing korang tu sebenarnya...Cuma nak ingatkan sesama kita yang kena selalu check bacaan gula dalam darah kita...senang cakap check samaada kita ni mangsa diabetes atau tak. Haa itu yang sebenarnya.....sebab aku kerja kan berkaitan diabetes, hari2 tengok kaki luka, gangrene, kaki kena potong, jari kena potong...potong ni kalau bahasa sedap sikit dipanggil amputasi...sian tau kalau dah kena camni, memang sian sungguh...kalau nak tau lebih pasal kencing manis ce tengok dekat sini, banyak info berguna dekat sini tau..


Oleh sebab tu aku menyeru kepada diri sendiri dan semua kawan2 marilah sama2 menjaga pemakanan dan minuman kita...jangan selalu minum tea tarik, minuman berkarbonat dan segala2 makanan yang manis tu.. makan dan minumlah yang manis2 tu "jarang-jarang"....sayangilah diri kita ----> pesanan khidmat masyarakat ini dibawakan khas untuk anda oleh belog hijau dedaunan :)

4 comments:

  1. cek warna pun dah bole tahu.. kalau kuning sangat tu paham2 je la. hehe

    ReplyDelete
  2. freaky,
    haa kan..tp klau dh kuning sgt tu mgkin jugak tak cukup minum air jugak :)

    ReplyDelete
  3. sy sgt2 kurang minum manis.. heheh

    ReplyDelete
  4. hi hyz,
    bagus la kalau camtu..sy biasa jumpa seorg lelaki umur baru 27 thn dah ada diabetes, bukan diabetes type 1 tau tp type 2...dia cakap dia suka minum air berkabonat...sian woo muda2 dah sakit camtu

    ReplyDelete

6 orang doakan iyan shazlind jadi slim dan sehat :) terima kasih ya semua...:)