16 August 2011

Suka ka Minat ka Cinta??

TENTANG PERASAAN 
(DALAM KONTEKS HUBUNGAN MANUSIA BERSAMA MANUSIA)


SUKA - Perasaan yang wujud dalam diri semua orang. Kita akan suka pada seseorang itu jika dia telah membuatkan kita gembira atau menyenangkan hati kita walaupun orang itu belum kita kenali sepenuhnya. --- ni kira cam 1st impression la, kalau org tu baik dgn kita, kita pasti rasa suka dgn dia. Aku selalu rasa camni tau, aku ni tergolong dalam spesis yg cepat suka orang...korang sama tak dgn aku? ke aku tergolong dalam spesis terancam?? hehehe


MINAT - Perasaan suka yang mendalam hingga timbulnya rasa minat pada seseorang dan sebolehnya cuba mengikuti setiap perkembangan dirinya dan ingin mendekatinya. ---haa yang ni pun aku pernah jugak, banyak kali kot camni, cam time kat sekolah menengah dulu aku ada admire sorang senior aku ni..lelaki ke perempuan?? offcourse la lelaki hehehe...dia budak pandai and prefect kat sekolah aku. Aku admire dia sungguh2 tau, tahap kalau time tu dia kata jom nikah pun aku akan kata "I do" kot hehehe...Tapi ada yg baiknya oleh sebab dia pandai, aku pun berusaha study habis habisan nak bg sama pandai dgn dia (walaupun dia lg pandai dari aku) ...so sapa kata cinta budak sekolah tu tak bagus??...tp aku takde pun la bercinta dgn dia..jangankan kata bertepuk tangan sebelah, nak tepuk pun tak sempat kot...hehehe


SAYANG - Perasaan minat pada tahap luarbiasa hingga wujudnya rasa sayang dan merasa terlalu kasih pada seseorang itu hingga sanggup melakukan apa saja untuknya dan sentiasa memberi perhatian yang lebih padanya --- Sayang ni selalu orang cakap dalam konteks keluarga or kawan2 la kan. Dulu time lepas SPM aku ada guna MIRC (chat) then terjumpa sorang mamat ni. Kami memang kawan yang tahap sungguh2 la. Masuk tahun ni dah 10 tahun kenal dengan dia. Time aku studied kat uitm sarawak dulu, oleh sebab aku selalu homesick, aka cengeng aka berhati tisu. Dia selalu called aku then kami bergayut lama2, sian dia terpaksa mendengar luahan hati aku selalu. Aku ni spesis yg kalau orang caring dengan aku, confirm punyala aku sayang orang tu. Tapi jangan salah paham kami cuma "teman tapi mesra" tau...sampai sekarang persahabatan ini berlangsung. :)


CINTA - Perasaan sayang yang keterlaluan hingga lahirnya rasa cinta lalu meletakkan seseorang itu di tempat yang paling istimewa dalam hatinya dan sentiasa menganggap orang itu adalah yang pertama dan terakhir dalam hidupnya. Pengertiannya terlalu suci dan luhur. Cinta bukanlah paksaan kerana ia adalah kombinasi rasa suka, minat dan sayang. -- haa yang ni best, yang ni khas untuk Encik Cinta...aku pun tak sedar bila aku start rasa suka kat dia. Sebab mula2 kenal serius aku rasa tak suka kat Encik Cinta ni, bayangkan mula2 kenal dia suka tanya aku macam2, serius cam soal siasat polis tau, aku plak tak tanya apa sangat kat dia pun maklum la jual mahal hehehe pastu lepas berapa lama (lama tak lama sgt pun la..sampai aku terdetik kat hati "gelojoh je mamat ni :p) dia cakap kat aku "awak, saya bukan nak cari awek, saya nak cari bakal isteri"...Pastu dia caring2 dengan aku, ok i admit that..Ya aku memang berhati baju yg dicelup softlan (lembut ok)..then tertimbulnya minat kat Encik Cinta bilamana dia nampak bersungguh2 dalam hubungan kami, pastu perasaan tu berkembang jadi sayang, dan membesar lagi subur dihati terus menjadi CINTA. So Encik Cinta, I love u so much :)

10 comments:

  1. 4-4 perasaan nie sume penah rasa ;)

    ReplyDelete
  2. bell,
    variety kan perasaan kita..:p

    ReplyDelete
  3. alin plak xcepat suke org.slalu klo 1st impression mesti ckp org ni nampak cam garang,nampak cam kerek cket.tp bile knal,slalu je persepsi 1st 2 slh.hu3

    ReplyDelete
  4. alin,
    hehehe kekadang lind pun camtu gak..tapi kalau org tu baik je for the 1st time kenal..memang pastu suka la dia...tp kalau 1st time kenal dah buat hal...mmg tak suka punya la hehehe

    ReplyDelete
  5. salam lind....cewahhh hari ni lind jiwang karat la...apa2 pun mama doakan yg terbaik utk u all berdua yer...

    semoga jodoh yg ada dipercepatkn...Amin

    ReplyDelete
  6. salam mama,
    eh harini memang hari jiwang karat sedunia kan mama? hehehe....amin.. terima kasih mama utk doa mama :)

    ReplyDelete
  7. salam dear,
    emy penah rase sume ni..perasaan nie nikmat tuhan kan.hehe =) salam ramadhan ye!

    ReplyDelete
  8. salam emy,
    yup perasaan tu nikmat Allah kurniakan utk kita semua utk sama2 berkasih sayang :) salam ramadhan utk emy jugak :)

    ReplyDelete
  9. perasaan yang macam sama tapi tak sama sebenarnya :-)

    ReplyDelete
  10. delarocha,
    yup bro..semua cam sama tp lain pengertiannya :)

    ReplyDelete

6 orang doakan iyan shazlind jadi slim dan sehat :) terima kasih ya semua...:)