09 August 2011

Ni Nak Cerita

Semalam mmg macam2 cerita...lain dari tersalah wish besday kat makbed...yg aku ingat aku pernah terbaca besday & tarikh nikah dia ada byk 8..so confident je aku ingat 8/8...rupanya 20/8 la..setelah dicheck td rupanya tarikh nikah dia 20/8/2008 la...tula yg ingat byk 8 tu...apa la aku ni...i'm sorry ya makbed...:)

Ok berbalik pada cerita setelah diserang virus malas sampai setengah hari semalam ala2 nazak gitu. Then dengar cite ikha's ummi  pun kena virus ni jugak tp dia maybe kena serangan yg mild je la tak macam aku dh kronik ni hehehe...nampaknya virus ni berleluasa dah skrg ni.."Dok pikir2 nak buat keje yang mana dulu kat opis"..ni alasan yg konkrit ok kalau tak buat keje..."berfikir nak buat keje yang mana dulu" :p...Jadinya keje aku habih lambat semalam. So balik keje lambat sket, pastu balik rumah je baru teringat dah janji nak buat buah melaka untuk adik & abang aku ...abang aku dah seminggu lebih kat KL ni dia ada urusan kat sini..anak, bakal anak dan isteri dia tak ikut...so sejak berpuasa ni kami bertiga beradik berpuasa& berbuka sama2 la...

Sejak asyik tak sedap je lauk yg dibeli kat bazar ramadhan, siap ada yang basi lagi...so aku pun mengambil keputusan nak memasak sendiri la lauk tu, kuih kena la beli sebab takdan nak buat sendiri..alasan madah berhelah sebenarnya tak reti sgt nak buat kuih .. hahaha....lauk masak simple2 pun dijamin kebersihannya. Sebab adik aku tu mempunyai perut yg sensitif, bila makan lauk kat bazar ramadhan je kebanyakkan hari dia akan sakit perut. Selalu masak lauk ja...then semlm janji nak wat buah melaka la plak, kebetulan balik keje lambat plak.

Sampai je umah terus kelamkabut masuk dapur masak semua lauk then last sekali nak buat buah melaka la sebab rasa cam sedap ja kalau makan time panas2. Dah bancuh tepung semua segala, tetiba cari mana plak "gula gerek" (org kedah panggil camtu) yg aku simpan tu. Boleh plak lupa simpan kat mana. Cari punya cari tak jumpa jugak, memang betul2 simpan ni....masa plak berjalan. Memikirkan ada kemungkinan kuih tak siap sampai berbuka kalau dok terus cari...so aku pun ambik keputusan saat akhir utk buat buah melaka cina je la...aku panggil tu "buah melaka cina" rasanya org lain panggil tu badak berendam kot. Ala yang bulat2 tepung  then masak dalam kuah santan tu. 

haaa camni la lebih kurang tapi "buah melaka cina" ni buat bulat2 kecik then takde inti apa2..
gambar google
Tapi aku wat special sket, aku letak bulat2 tu berintikan coklat nutella....sedap jugak la bagi tekak aku ni...hehehe...setelah berpenat lelah peluh2 memerah keringat ala2 berperang di dapur, akhirnya dpt jugak la semua berbuka puasa dengan jayanya. Hasilnya lepas maghrib aku terlelap & tertido tahap dahsyat, sedar2 dah pukul 2 am...terlepas solat terawih..hmmm apa la rugi2...

p/s: haa itu la ceritanya, kira macam2 la tu kan? kan? kan?

4 comments:

  1. salam...cian nyer lind penat sgt ke sampai terlelap mcm tu sekali...

    x pe mlm ni boleh pi solat terawih tu yer...:)

    ReplyDelete
  2. owh...kira buat lain jadi lain la ni... buh coklat jd inti plak , emm ..mesti sedap kan . gud idea !

    ReplyDelete
  3. maszull,
    salam mama...a'a ntah apa yg lin letih sgt tu..Insyaallah mlm ni :)

    PCL,
    a'a cadang nak wat resipi lain..alih lain jadinya..tu namanya resipi hentam kromo je :)

    ReplyDelete
  4. huhuhuhu...apa lah punya olang...nak berniaga tak ikhlas cam tu, tak berkat rezeki. mmg ramai yg niaga camtu, yg basi pon leh buat jual..

    pe pon badak berendam tu npk yummy lah..lebey2 lagi letk coklat nutella..sodap~

    ReplyDelete

6 orang doakan iyan shazlind jadi slim dan sehat :) terima kasih ya semua...:)