13 April 2011

Bila telah sampai waktunya...

Kematian itu pasti


13/4/2011
harini dapat 2 khabar kematian...berjurai2 air mata time type ni...
yg pertama, pagi2 tadi ada sorang patient dtg bagitau yg ada sorang patient yg baru discharge minggu lepas meninggal malam semalam. walaupun jarang dapat bermesra dengan arwah, tp beliau memang seorang yang baik dan serius orangnya. mengikut yg pembawa berita sedih tu yang kami semua panggil dia Mama, arwah selalu teman dia berkongsi rasa, luah perasaan dan bergurau. menurut beliau, arwah lurus dan merendah diri orangnya. Mama bercerita banyak dengan aku sampai la turn dia untuk dirawat then dia cakap,

Mama bergenang air mata sambil berkata kepada aku ...
Mama : last sebelum arwah balik dia ckp kat Mama "saya ni rasa letih sangat, lepas ni rasa nak tidur puas2" sebak Mama bila teringat kata2 dia yan
Aku: (berdiam diri,sebab dah start sebak dah)
Mama: kenapa ye yan, Mama rasa semua yg baik dgn Mama selalu pergi cepat..sebak Mama ni yan teringat    arwah tu baik orangnya.
Aku : kita doakan arwah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman Mama, lagi satu Mama jgn sedih2 sebab arwah kan baik orang nya, jadi orang yang baik2 kan Allah janjikan tempat yg baik.

yang kedua, berita kematian ni mmg buat air mata aku dari tadi tak berenti2...td Pakcik aku call bgtau yg kawan dia meninggal. lepas cakap innalillah...serius aku tanya 5 kali betul ke? aku bukan apa cuma nak pastikan org yg Pakcik aku maksudkan adalah org yg sama aku pikir. lepas dapatkan kepastian, aku terus terdiam sebab...
baru 3 hari lepas Arwah called aku, tanya khabar aku. arwah ni walaupun kawan pada Pakcik aku tp dia rapat dengan aku sebab selalu kami (aku+pakcik aku) ada urusan bisnes dengan arwah. lagi satu aku boleh rapat dengan dia sebab dia sama2 org kedah. serius aku anggap dia macam pakcik aku sendiri.
selalunya once in 1 or 2 weeks dia akan called aku tanya khabar dan bagi nasihat apa yg patut kat aku sesuai dgn apa yg aku cite time cakap tu kat dia. dia org business so selalunya bagi nasihat pasal business la kat aku.
teringat 3 hari lepas time called..lepas bagi salam semua segala..dia cakap...

Arwah : yan busy ke? (ni soalan yg wajib dia tanya aku setiap kali call)
Aku : boleh tahan la Cik Din
Arwah : owh kalau cakap boleh tahan tu maksudnya bisnes ok la kan...
              Td Cik Din called Pakcik yan, dia cakap dia tak sehat, dia kata dia dh lama tak masuk Ofis..
              dia kata dia tinggal bisnes tu bagi isteri dia, yan ngan anas je uruskan...
Aku : a'a Cik Din, dh dekat 4 bulan Pakcik tak masuk ofis.
Arwah : sian dia ya yan, sakit lama dah, tak makin elok ke sakit dia yan?
Aku : tak tentu Cik Din kadang ok sket kadang2 sakit balik...tp sakit dia tak semakin ok pun la
Arwah : oo sian dia, xpa yan, yan uruskanla bisnes tu baik2...
Aku : Insyaallah Cik Din... tp tu la kadang2 tension jugak byk sgt masalahnya
Arwah : xpa yan...dalam bisnes mmg ada naik turunnya, masalah tu biasa la...pikir pelan2 mesti ada cara
             selesainya...yang penting kita dh buat yg terbaik
Aku : Insyaallah Cik Din

lepas tu sebab aku agak sibuk sket, perbualan kami pun tamat. selalunya kami bercakap panjang. kalaulah aku tau itu perbualan kami yg terakhir, aku pasti nak cakap lama2 dengan dia. banyak lagi sebenarnya aku nak cakap dengan dia..baru aku teringat dia selalu called aku untuk tanya masalah aku tp dia tak pernah cite apa2 pun masalah dia (aku selalu ngadu yg aku selalu kena marah dgn Pakcik aku, or tentang byk beza pendapat antara aku +pakcik  sebab bisnes ni)..so dia pun akan bg nasihat macam2 antaranya "biasala yan, bila lain generation ni, pendapat mestila byk berbeza, just buat yg terbaik yan, jgn ambik hati sgt apa Pakcik yan cakap tu, yg baik tu wat pengajaran yg dia marah2 tu lupakan la, anggap ja dia nak yan jadi yg terbaik" (owwh ini pastinya jadi ingatan tu aku smp bila2)
kalau dipikirkan semula, dia macam saja ja called last 3 hari tu untuk bg pesanan kat aku yg terakhir...baru terasa sgt  sedih sebab tak dpt lama dengan arwah time tu...

kematian itu pasti cuma kita tak tau bila, dimana dan sebab nya....

hanya Al-Fatihah dapat aku sedekah kan kepada kedua2 arwah...

p/s : mood sedih sungguh ni...hujan plak renyai2...

No comments:

Post a Comment

6 orang doakan iyan shazlind jadi slim dan sehat :) terima kasih ya semua...:)