25 June 2011

Hilangkan Stress

 Tips -Tipsnya

semalam time kuar dgn kawan semlm....ada sorang tu tanya nape muka aku nampak sembab...dia tanya aku...yan stress ke? hmmm aku mmg stress pun...tak sangka dari muka pun org boleh nampak...so bersempena keadaan diri sendiri yg mengalami pelbagai masalah sekarang...takut stress lebih melarat, aku bertekad melakukan sesuatu utk kurangkan stress...jom sama2 tgk ni

1) Tarik nafas dalam - Bila terasa sangat2 stress..nafas aku mesti nafas jadi kurang menentukan...so jgn biar perkara tu terjadi lama...jadi tarik nafas dalam2..kemudian lepas perlahan2..buat berulang kali sampai rasa lega.

2) Membayangkan perkara baik2/cantik - contohnya aku akan bayangkan diri dok kat tepi air terjun..dengan bunyi air..suasana redup dan sejuk, penuh hijau pokok2 dan ditemani bunyi cengkerik ...nyamannya rasa...kalau suka laut boleh jugak bayangkan diri dok kat tepi pantai..

3) Luahkan rasa hati pd seseorang- kalau aku tgh2 rasa stress sgt2 tu sampai tak tertahan...aku mesti cari seseorang yg aku percaya untuk aku ceritakan apa yg aku rasa..sebab kalau aku dok simpan sorang2 satgi kalau aku tetiba meracau2 ke, meraban sensorang ke macam mana tak ke bahayakan diri sendiri nanti....so better aku cari pendengar setia

4) Luahkan rasa hati melalui menulis - ada sesetengah masalah ataupun penyebab stress tu kita rasa takleh nak luahkan kepada sapa2...so aku akan tulis kat mana2 cthnya diari la yg agak2 orang lain tak kan baca la...kang tulis kat blog, maunya 1 dunia plak tau nanti..bahyer2 :p

5) Melukis - aku kalau stress aku suka meredakan sket dgn melukis...benda yg aku lukis selalunya lukis kartun la...cadang nak lukis potret ke pemandangan ke hapa...tp aku tak pandai la plak...aku boleh lukis kartun je...menconteng2 je pun ok gak...ce try ce try tgk kalau tak caya...tp awas kalau conteng2 time tp tgh marah kang ada plak kertas yg terkoyak...jgn smp camtu ya :P

6) Gi Spa - tgh stress tu manja2kan la diri sendiri...gi berurut, wat facial, pedicure, manicure...mesti boleh tenang sket hati dan fikiran tu...kalau malas nak gi spa...buat sendiri kat umah pun boleh...

7) Menangis la - kalau stress sangat2...menangis la..tak salah pun, mesti rasa lega sket fikiran lepas nangis tu...tp kalau stress kat tmpat keje tak sesuai la nangis2...kang abih satu opis bergossip pasal kita plak...kalau dok sensorang kat umah boleh la guna petua ni...

8) Tidur je - haa yg ni aku paling suka...kalau stress sangat2...aku try tido je...lepas bangun tido tu mesti kurang sket serabut kepala tu....sungguh tak tipu ni...jgn tido tahap tak ingat dunia dah la....

9) Senaman - kalau stress gi la bersenam...mesti tenang jiwa sket.....bersenam sungguh sampai peluh2...mmg pastu kepala rasa ringan je....nak2 kalau dapat tumbuk punching bag banyak2 kali....boleh bayangkan punching bag tu orang/benda penyebab kita stress then tumbuk kuat2 laju2...mesti lega kan...tp jgn sampai tangan sendiri bengkak suda la...:)

10) Berdoa - yg ni aku selalu buat bila ada masalah...berdoa kepada Allah supaya dapat hati kita ditenangkan, ditunjukkan jalan penyelesai masalah...mengadulah pada Allah...kalau mengadu pada manusia, kalau kerap sangat mengadu mesti org tu jemu or mungkin dia akan marah kita...tp mengadulah bape kali pun dengan Allah, Allah takkan pernah jemu atau marah...Allah mengetahui segala, mengadu la pada Allah..tp ingatlah Allah pada waktu senang jugak, jgn waktu susah je baru nak ingat Allah...

11) Ambil wuduk -  kalau stress / marah / sakit hati sangat2....ambik la wuduk...pasti sejuk sket hati tu...nak mandi terus pun ok...biarkan air shower mengalir kat kepala...mesti lepas tu kita rasa ok sket...


senyum sket...jgn dilayan sgt stress tu :)

p/s : ok tu je untuk malam ni....ada banyak lagi sebenarnya...tp mengantuk dah...

picture credit to google

2 comments:

  1. mandi ~ solat ~ tido ~ macam baby. ahah :D

    ReplyDelete
  2. a'a kan cam baby...baby takda masalah..tp tak juga kan..baby pun rasa ada masalah kalau lmbt dpt minum susu or kalau tido kena kaco...:)

    ReplyDelete

6 orang doakan iyan shazlind jadi slim dan sehat :) terima kasih ya semua...:)